Flippe undervisningen.
Blok 1.
Under læsning af ”Flipped Learning” og ”Flip din undervisning”, har jeg taget nogle uddrag ud, som har skabt særlige reflektioner hos mig - og givet et bedre indtryk af, hvad begreberne dækker over - og ikke mindst, hvilke forholdsregler der skal tages, når der tænkes undervisning - og elevernes læring.
”Flipped Learning fostrer en just –in-time-læring (Collins og Halversont, 2010). Hjælper med til en nødvendig omstilling af skolen, så den kan tilpasse sig fremtidens krav og fremtidens samfund.  Flippede Learnig er med til at skabe en skole, som øger elevernes muligheder for at koble sig undervisningen i stedet for, som ved tavleundervisningen, at give dem øget mulighed for at koble sig af og holde en "Learning-metoder. En af Blooms pointer er netop, at eleverne skal gå fra at lære udenad til at blive kreative, skabende og aktive lærende, der ikke alene besidder en viden, men også er i stand til at benytte den og sluttelig at (selv)evaluere”. (Roland Hachmann Peter Holmboe,2014).
”En spændende model som går under navnet Blooms taksonomi (Bloom, 1968) som mange steder har været benyttet som en nøgle til både strukturering og forståelse af læringsprocesser C vil være en spændende model, at arbejde med. Modellen navneord (viden, forståelse, anvendelse, analyse, syntese, vurdering) understreger også vigtigheden af kontinuitet, idet der er tale om en taksonomi (Roland Hachmann Peter Holmboe,2014). som betyder en formel og typisk hierarkisk opbygget struktur til at ordne og klassificere information. Styring af niveauer nøgleord etc. Er kontrolleret af ejeren eller indholdsleverandøren”. (Roland Hachmann Peter Holmboe,2014).

                                    







Blooms originale model (Kunne ikke finde modellen i bogen Flipped Learning 2014. s.35)

”modellen er blevet ændret og videreudviklet af en af Blooms elever, Lorin Anderson, der sammen med David Krathwhole i 2001 udgav Bloomsreviderede taksonomi.Vigtigt til flipped learning er, at Anderson og Krathwhole har ændret navneordene til i stedet at være udsagnsord” (Roland Hachmann Peter Holmboe,2014)

                                                                                                                                     

”Udsagnsordene er de evner og færdigheder, som vi ønsker, at eleverne skal erhverve sig. Det kan være at, tænke kritisk, at kommunikere, at samarbejde, at præsentere, at regne, at læse, at vurdere OSV. Disse udsagnsord har ikke ændret sig voldsomt de seneste mange år, men de navneord, som man har brugt til at arbejde med udsagnsord har. Pludseligt taler vi om en Ipat, en computer, en mail program og selvfølgelig også en video. Det er derfor vigtigt, at vi lærer husker på at fokusere på udsagnsordene, når vi underviser, fordi navneordene oftere og hurtigt vil ændre sig –de er blot midlet til at nå målet. (Roland Hachmann Peter Holmboe,2014)



Kommentarer

  1. Fint opsamlende, og gode overvejelser ift. det konstruktivistiske paradigmes fokus på det kognitive - altså elevens forskellige måder at tænke på. Kan Blooms (eller andres) taksonomier bruges når man planlægger undervisning? Fx ift. at formulere mål?

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

NUZO