Flippe undervisningen.
Blok 1.
Under
læsning af ”Flipped Learning” og ”Flip din undervisning”, har jeg taget nogle
uddrag ud, som har skabt særlige reflektioner hos mig - og givet et bedre
indtryk af, hvad begreberne dækker over - og ikke mindst, hvilke forholdsregler
der skal tages, når der tænkes undervisning - og elevernes læring.
”Flipped Learning fostrer en just –in-time-læring (Collins og Halversont, 2010). Hjælper med til
en nødvendig omstilling af skolen, så den kan tilpasse sig fremtidens krav og
fremtidens samfund. Flippede Learnig er
med til at skabe en skole, som øger elevernes muligheder for at koble sig på undervisningen i stedet for, som ved
tavleundervisningen, at give dem øget mulighed for at koble sig af og holde en "Learning-metoder.
En af Blooms pointer er netop, at eleverne skal gå fra at lære udenad til at
blive kreative, skabende og aktive lærende, der ikke alene besidder en viden,
men også er i stand til at benytte den og sluttelig at (selv)evaluere”. (Roland
Hachmann Peter Holmboe,2014).
”En spændende model som går under navnet Blooms taksonomi
(Bloom, 1968) som mange steder har været benyttet som en nøgle til både
strukturering og forståelse af læringsprocesser C vil være en spændende model,
at arbejde med. Modellen navneord (viden, forståelse, anvendelse, analyse,
syntese, vurdering) understreger også vigtigheden af kontinuitet, idet der er
tale om en taksonomi (Roland Hachmann Peter Holmboe,2014). som betyder en
formel og typisk hierarkisk opbygget struktur til at ordne og klassificere
information. Styring af niveauer nøgleord etc. Er kontrolleret af ejeren eller
indholdsleverandøren”. (Roland Hachmann Peter Holmboe,2014).
Blooms originale model (Kunne ikke finde modellen i bogen
Flipped Learning 2014. s.35)
”modellen er blevet ændret og videreudviklet af en af
Blooms elever, Lorin Anderson, der sammen med David Krathwhole i 2001 udgav
Bloomsreviderede taksonomi.Vigtigt til flipped learning er, at Anderson og
Krathwhole har ændret navneordene
til i stedet at være udsagnsord” (Roland
Hachmann Peter Holmboe,2014)
”Udsagnsordene er de evner og
færdigheder, som vi ønsker, at eleverne skal erhverve sig. Det kan være at,
tænke kritisk, at kommunikere, at samarbejde, at præsentere, at regne, at læse,
at vurdere OSV. Disse udsagnsord har ikke ændret sig voldsomt de seneste mange
år, men de navneord, som man har brugt til at arbejde med udsagnsord har.
Pludseligt taler vi om en Ipat, en computer, en mail program og selvfølgelig
også en video. Det er derfor vigtigt, at vi lærer husker på at fokusere på
udsagnsordene, når vi underviser, fordi navneordene oftere og hurtigt vil ændre
sig –de er blot midlet til at nå målet. (Roland Hachmann Peter Holmboe,2014)
Fint opsamlende, og gode overvejelser ift. det konstruktivistiske paradigmes fokus på det kognitive - altså elevens forskellige måder at tænke på. Kan Blooms (eller andres) taksonomier bruges når man planlægger undervisning? Fx ift. at formulere mål?
SvarSlet