NUZO








Figur: Nærmeste udviklings zone model

Nærmeste udviklingszone også kaldt NUZO er opfundet af psykologen, Lev Vygotskys.

Vygotsky skeldner imellem det man kan her og nu og hvor man er på vej hen. Der hvor man er på vej hen er NUZO.

NUZO modellen har jeg inddelt i farver.

·       Den grønne zone er hvor man er sikker på, at eleven kan løse opgaven på det tilrettelagte niveau. Når man så er sikker på, at eleven har forstået, hvordan opgaven skal løse, hvor lang tid opgaven tager og hvilke redskaber der skal bruges, kan man bevæge sig ind i den næste zone.  Man kan kalde den grønne zone for tryghedszonen og hvis man kun bliver i denne sker der ingen udvilking.

·       Den gule zone bliver fagligheden lidt svære og her får eleven hjælp fra underviseren, indtil eleven er tryg ved det nye og herefter kan man bevæge sig tilbage til den grønne zone. Man kalde den gule zone for nærmeste udviklings zone. Her kan man næsten tingene med hjælp fra underviseren.

·       Den røde zone er utryghedszone og der er der de langsigtede mål ligger. Når man gentagende gange har bevæget sig frem og tilbage imellem den grønne og den gule zone, vil man til sidst nå de langsigtede mål i den røde zone.

I mit arbejde på VidenDjurs er NUZO en god tankegang i forhold til undervisningen. Jeg vil komme med et eks. Så ma kan se, hvordan NUZO kan bruges i min undervisning.

Mine elever skal tage en prøve i det underviste materiale. En af eleverne, siger at det er åndsvagt, at bruge tid på prøver. Jeg finder hurtigt ud af, at eleven har læse vanskeligheder. Jeg tager en snak med eleven, at der er mange som har de samme problemer som ham og at vi sammen finder en løsning. Jeg opfordre til, at man kan bruge it rygsæk, men igen blokere eleven, da de andre derved vil finde ud af, at han har nogle udfordringer.  Jeg laver en aftale om, at de elever der har brug for ekstra ro, at de kan sidde et andet sted. Her vælger jeg at læse højt, så de forstår spørgsmålene. Eleven opnår en relation til mig som underviser og bevæger sig ind i den nærmeste udviklings zone.

Efterfølgende arbejdede jeg med, at eleven skulle lære at bruge it rygsækken og  derved kunne få læst prøverne op.

I dette eksempel, vil eleven på sigt kunne klare at tage prøver, ved at eleven bruger de hjælpemidler der bliver stillet til rådighed. Eleven vil opleve succes og at elevens læse vanskeligheder ikke hindre ham senere hen.














Kommentarer

Populære opslag fra denne blog