NUZO
Figur:
Nærmeste udviklings zone model
Nærmeste udviklingszone også kaldt NUZO er opfundet af
psykologen, Lev Vygotskys.
Vygotsky skeldner imellem det man kan her og nu og hvor man
er på vej hen. Der hvor man er på vej hen er NUZO.
NUZO modellen har jeg inddelt i farver.
· Den
grønne zone er hvor man er sikker på, at eleven kan løse opgaven på det
tilrettelagte niveau. Når man så er sikker på, at eleven har forstået, hvordan
opgaven skal løse, hvor lang tid opgaven tager og hvilke redskaber der skal bruges,
kan man bevæge sig ind i den næste zone.
Man kan kalde den grønne zone for tryghedszonen og hvis man kun bliver i
denne sker der ingen udvilking.
· Den
gule zone bliver fagligheden lidt svære og her får eleven hjælp fra
underviseren, indtil eleven er tryg ved det nye og herefter kan man bevæge sig
tilbage til den grønne zone. Man kalde den gule zone for nærmeste udviklings
zone. Her kan man næsten tingene med hjælp fra underviseren.
· Den
røde zone er utryghedszone og der er der de langsigtede mål ligger. Når man
gentagende gange har bevæget sig frem og tilbage imellem den grønne og den gule
zone, vil man til sidst nå de langsigtede mål i den røde zone.
I mit arbejde på VidenDjurs er NUZO en god tankegang i
forhold til undervisningen. Jeg vil komme med et eks. Så ma kan se, hvordan
NUZO kan bruges i min undervisning.
Mine elever skal tage en prøve i det underviste materiale.
En af eleverne, siger at det er åndsvagt, at bruge tid på prøver. Jeg finder
hurtigt ud af, at eleven har læse vanskeligheder. Jeg tager en snak med eleven,
at der er mange som har de samme problemer som ham og at vi sammen finder en
løsning. Jeg opfordre til, at man kan bruge it rygsæk, men igen blokere eleven,
da de andre derved vil finde ud af, at han har nogle udfordringer. Jeg laver en aftale om, at de elever der har
brug for ekstra ro, at de kan sidde et andet sted. Her vælger jeg at læse højt,
så de forstår spørgsmålene. Eleven opnår en relation til mig som underviser og
bevæger sig ind i den nærmeste udviklings zone.
Efterfølgende arbejdede jeg med, at eleven skulle lære at
bruge it rygsækken og derved kunne få
læst prøverne op.
I dette eksempel, vil eleven på sigt kunne klare at tage
prøver, ved at eleven bruger de hjælpemidler der bliver stillet til rådighed.
Eleven vil opleve succes og at elevens læse vanskeligheder ikke hindre ham
senere hen.
Kommentarer
Send en kommentar