Teknologiforståelse
Hvordan påvirker internettet mit liv.
I mit tidligere arbejde - i det private erhvervsliv gennem 25 år, benyttede jeg ikke nettet til andet end bestillinger af varer og lignende. Det var helt arbejdsrelateret.
Efter at jeg er startet i skoleverdenen, er der sket en stor ændring - hvor jeg før ikke var på med sociale medier, har jeg nu oprettet en gruppe på FB for hvert af mine hold. Dette er for at eleverne kan placere deres billeder og kommunikere såvel med mig som internt om faglige opgaver og problemstillinger.
Vi arbejder i et køkken - og her søger jeg ofte inspiration til forskellige praktiske opgaver/opskrifter og også til selv at være opdateret.
Eleverne er desuden også på online Viden Djurs, hvor alle undervisere skal placere deres undervisningsmaterialer og planer. Hver lektion påbegyndes desuden med at registrere elevfravær i elevplan, så her er jeg også nødvendigvis "på".
Jeg er også på Twitter og Instagram, hvor jeg placerer billeder og øvrige materialer - også til elever, men også privat.
Jeg er ikke hele tiden med på "linjen" - er f.eks. ikke med, når jeg har undervisning.
og ja - internettet påvirker mit liv! jeg følger jo mere med i, hvad andre skriver og fortæller på de forskellige medier. jeg ligger ikke selv en masse op - slet ikke noget af personlig grad, men mere til underholdning og info.
Er internettet en ressource eller en forstyrrelse?
I mange undervisningssituationer er internettet en ressource. Når eleverne stiller spørgsmål omkring forskellige emner, kan jeg godt svare - men mener, at eleverne skal lære at søge løsningerne selv. Jeg siger derfor ofte - find ud af det!
Hvis jeg selv er usikker på nogle områder, er jeg også opmærksom på, at jeg kan søge informationer på nettet - og også, at jeg skal være kritisk og vurdere, hvor valide siderne/informationerne er. Det er de unge ikke, så her er det farligt at gå ind og sige, at det er sandt, de svar de kommer med.
I undervisningen har eleverne netadgang og benytter computeren. Her ser jeg det primært som en styrke - og er også opmærksom på, at ved samtaler etc. er skærmen nede. De første år tænkte jeg ikke så meget på, at nogle elever ville få tiden til at gå med andre ting end lige netop det, som de skulle - og her oplevede jeg hurtigt, at eleverne kunne spille eller andet. Den blev lukket.
Telefonen er uundværlig for eleverne. Det er også her vigtigt at gøre opmærksom på, at de ikke skal bruges i timerne, men i fritiden. Og - ja, de har også en lommeregner andre steder end på telefonen ;-)
Det er selvfølgelig også meget nemt at tjekke mail i fritiden! Her er det relevant at overveje, hvornår har jeg fri - hvornår skal jeg svare og hvad forventes der af mig i arbejdsmæssig sammenhæng.
Snydt på internettet?
Privat har jeg ikke oplevet, at jeg er blevet snydt! Lige nu er vi på skolen i gang med ændringerne i datalovgivningen (person), så her bliver jeg/vi opdateret på, hvordan man hindrer snyd. Her er det ikke kun gennem handel, men også, at der dukker hjemmesider op, som giver sig ud for andet, end de egentlig er.
Informationssnyd - ja, her er det nødvendigt at se på, hvor valide og sikre informationerne er. Det er ikke altid nemt - og når selv journalister og øvrige informationsmedarbejdere kan blive overrasket over usandheder (som de selv også har formidlet videre), er det selvfølgelig vigtigt, at der tjekkes op. Jeg arbejder ikke med samfundsfag som sådan, men i undervisningen kommer vi ind på dannelse og også sociale forhold i forhold til det at lave mad - råvarekendskab og lignende, hvor det også her er vigtigt, at det er de rigtige informationer, der gives videre.
Aprilsnar - hvor mange er ikke gennem medierne blevet snydt her?
Selv gør jeg en del ud af, at jeg har valide bøger i hånden! Jeg kender efterhånden de forskellige "køkkenfaglige" forfattere, og herigennem ved jeg, hvem jeg kan stole på - også, når det gælder opskrifter.
I en arbejdssituation i køkkenet, er det selvfølgelig vigtigt, at opskrift og tilberedning passer sammen.
Hvordan takler jeg informationsstrømmen?
Ens fokus er meget ofte omkring det, som der her og nu optager en. Jeg er et multi-menneske, og kan fint sidde og læse i en bog, samtidig med at der eksempelvis er Tv-avis. Jeg mener selv, jeg er god til at sortere i de givne situationer - og ofte hører jeg ikke, hvad der siges, når jeg er koncentreret om andet.
Takler informationsstrømmen - indholdet? Ja, her er jeg opmærksom på (og siger det også til eleverne), at det er vigtigt, at de er kildekritiske. hvem sender oplysningerne - hvem er det rettet mod - og hvad er årsag og målet? Selve indholdet skal der vurderes på, men i mange sammenhænge er det også relevant at se på, hvilke mål der forventes - og hvad modtageren opnår.
I nogle situationer "lukker" jeg helt af - er ude i det fri med mine hunde - og her har jeg hverken det ene eller andet med. Er i naturen og kobler helt fra. Ingen kan få fat i mig - og jeg kan være i nuet med mig selv, og det jeg her og nu prioriterer. En cykeltur er ligeledes også en væsentlig måde for mig at koble af på.
Er mine elever kritiske nok?
Nej - heller ikke, når det drejer sig om de teknologiske og digitale hjælpemidler.
De tænker ikke over, hvordan de evt. udsætter sig selv eller andre for negative konsekvenser (sende billeder eller lignende) - lige nu kører sagen om at sende porno på nettet - og de mange unge er ikke i stand til at tage stilling til, om det er anstændig handling. De overvejer ikke, om det er godt eller dårligt - ingen refleksion.
Ligeledes oplever jeg, at eleverne faktisk er gode til at bruge nettet - og er vant til det. Nogle lærer fra folkeskolen at tage stilling til og være kritiske overfor informationer. De lærer simpelthen om kildekritik- og kan bruge deres viden konstruktivt.
Ligesom på alle andre områder, er der stor forskel på, hvordan eleverne tager imod - og stiller spørgsmålstegn ved om det nu er sandt.
Elever skal have hjælp til at lære at benyttet nettet og informationer her korrekt.
Som der ganske rigtigt gøres opmærksom på, benytter elever også nettet til "emne"-arbejde, hvor de blot kopiere ukritisk fra øvrige steder - og endog ord og udtryk, som de ikke kender indholdet af. Her er det for så vidt ofte i orden, hvis de skriver kilde - og man kan se, at det er direkte afskrift. På næste plan kan de omskrive, så det passer til deres eget sprog - og de står selv inde for indholdet. Det er fortsat et emne-arbejde - og her er der lidt mere tankevirksomhed ved den unge.
Når så eleverne sammen får udarbejdet nogle opgaver, hvor de stiller kritiske spørgsmål (som de slev og andre analyserer og finder svar på), er det på et noget højere plan.
Alder og modenhed er ligeledes øvrige parameter på, om eleverne er kritiske nok. Gennem erfaringerne lærer de (og i særdeleshed gennem deres fejl), at det er nødvendigt med at være kritisk.
I mit tidligere arbejde - i det private erhvervsliv gennem 25 år, benyttede jeg ikke nettet til andet end bestillinger af varer og lignende. Det var helt arbejdsrelateret.
Efter at jeg er startet i skoleverdenen, er der sket en stor ændring - hvor jeg før ikke var på med sociale medier, har jeg nu oprettet en gruppe på FB for hvert af mine hold. Dette er for at eleverne kan placere deres billeder og kommunikere såvel med mig som internt om faglige opgaver og problemstillinger.
Vi arbejder i et køkken - og her søger jeg ofte inspiration til forskellige praktiske opgaver/opskrifter og også til selv at være opdateret.
Eleverne er desuden også på online Viden Djurs, hvor alle undervisere skal placere deres undervisningsmaterialer og planer. Hver lektion påbegyndes desuden med at registrere elevfravær i elevplan, så her er jeg også nødvendigvis "på".
Jeg er også på Twitter og Instagram, hvor jeg placerer billeder og øvrige materialer - også til elever, men også privat.
Jeg er ikke hele tiden med på "linjen" - er f.eks. ikke med, når jeg har undervisning.
og ja - internettet påvirker mit liv! jeg følger jo mere med i, hvad andre skriver og fortæller på de forskellige medier. jeg ligger ikke selv en masse op - slet ikke noget af personlig grad, men mere til underholdning og info.
Er internettet en ressource eller en forstyrrelse?
I mange undervisningssituationer er internettet en ressource. Når eleverne stiller spørgsmål omkring forskellige emner, kan jeg godt svare - men mener, at eleverne skal lære at søge løsningerne selv. Jeg siger derfor ofte - find ud af det!
Hvis jeg selv er usikker på nogle områder, er jeg også opmærksom på, at jeg kan søge informationer på nettet - og også, at jeg skal være kritisk og vurdere, hvor valide siderne/informationerne er. Det er de unge ikke, så her er det farligt at gå ind og sige, at det er sandt, de svar de kommer med.
I undervisningen har eleverne netadgang og benytter computeren. Her ser jeg det primært som en styrke - og er også opmærksom på, at ved samtaler etc. er skærmen nede. De første år tænkte jeg ikke så meget på, at nogle elever ville få tiden til at gå med andre ting end lige netop det, som de skulle - og her oplevede jeg hurtigt, at eleverne kunne spille eller andet. Den blev lukket.
Telefonen er uundværlig for eleverne. Det er også her vigtigt at gøre opmærksom på, at de ikke skal bruges i timerne, men i fritiden. Og - ja, de har også en lommeregner andre steder end på telefonen ;-)
Det er selvfølgelig også meget nemt at tjekke mail i fritiden! Her er det relevant at overveje, hvornår har jeg fri - hvornår skal jeg svare og hvad forventes der af mig i arbejdsmæssig sammenhæng.
Snydt på internettet?
Privat har jeg ikke oplevet, at jeg er blevet snydt! Lige nu er vi på skolen i gang med ændringerne i datalovgivningen (person), så her bliver jeg/vi opdateret på, hvordan man hindrer snyd. Her er det ikke kun gennem handel, men også, at der dukker hjemmesider op, som giver sig ud for andet, end de egentlig er.
Informationssnyd - ja, her er det nødvendigt at se på, hvor valide og sikre informationerne er. Det er ikke altid nemt - og når selv journalister og øvrige informationsmedarbejdere kan blive overrasket over usandheder (som de selv også har formidlet videre), er det selvfølgelig vigtigt, at der tjekkes op. Jeg arbejder ikke med samfundsfag som sådan, men i undervisningen kommer vi ind på dannelse og også sociale forhold i forhold til det at lave mad - råvarekendskab og lignende, hvor det også her er vigtigt, at det er de rigtige informationer, der gives videre.
Aprilsnar - hvor mange er ikke gennem medierne blevet snydt her?
Selv gør jeg en del ud af, at jeg har valide bøger i hånden! Jeg kender efterhånden de forskellige "køkkenfaglige" forfattere, og herigennem ved jeg, hvem jeg kan stole på - også, når det gælder opskrifter.
I en arbejdssituation i køkkenet, er det selvfølgelig vigtigt, at opskrift og tilberedning passer sammen.
Hvordan takler jeg informationsstrømmen?
Ens fokus er meget ofte omkring det, som der her og nu optager en. Jeg er et multi-menneske, og kan fint sidde og læse i en bog, samtidig med at der eksempelvis er Tv-avis. Jeg mener selv, jeg er god til at sortere i de givne situationer - og ofte hører jeg ikke, hvad der siges, når jeg er koncentreret om andet.
Takler informationsstrømmen - indholdet? Ja, her er jeg opmærksom på (og siger det også til eleverne), at det er vigtigt, at de er kildekritiske. hvem sender oplysningerne - hvem er det rettet mod - og hvad er årsag og målet? Selve indholdet skal der vurderes på, men i mange sammenhænge er det også relevant at se på, hvilke mål der forventes - og hvad modtageren opnår.
I nogle situationer "lukker" jeg helt af - er ude i det fri med mine hunde - og her har jeg hverken det ene eller andet med. Er i naturen og kobler helt fra. Ingen kan få fat i mig - og jeg kan være i nuet med mig selv, og det jeg her og nu prioriterer. En cykeltur er ligeledes også en væsentlig måde for mig at koble af på.
Er mine elever kritiske nok?
Nej - heller ikke, når det drejer sig om de teknologiske og digitale hjælpemidler.
De tænker ikke over, hvordan de evt. udsætter sig selv eller andre for negative konsekvenser (sende billeder eller lignende) - lige nu kører sagen om at sende porno på nettet - og de mange unge er ikke i stand til at tage stilling til, om det er anstændig handling. De overvejer ikke, om det er godt eller dårligt - ingen refleksion.
Ligeledes oplever jeg, at eleverne faktisk er gode til at bruge nettet - og er vant til det. Nogle lærer fra folkeskolen at tage stilling til og være kritiske overfor informationer. De lærer simpelthen om kildekritik- og kan bruge deres viden konstruktivt.
Ligesom på alle andre områder, er der stor forskel på, hvordan eleverne tager imod - og stiller spørgsmålstegn ved om det nu er sandt.
Elever skal have hjælp til at lære at benyttet nettet og informationer her korrekt.
Som der ganske rigtigt gøres opmærksom på, benytter elever også nettet til "emne"-arbejde, hvor de blot kopiere ukritisk fra øvrige steder - og endog ord og udtryk, som de ikke kender indholdet af. Her er det for så vidt ofte i orden, hvis de skriver kilde - og man kan se, at det er direkte afskrift. På næste plan kan de omskrive, så det passer til deres eget sprog - og de står selv inde for indholdet. Det er fortsat et emne-arbejde - og her er der lidt mere tankevirksomhed ved den unge.
Når så eleverne sammen får udarbejdet nogle opgaver, hvor de stiller kritiske spørgsmål (som de slev og andre analyserer og finder svar på), er det på et noget højere plan.
Alder og modenhed er ligeledes øvrige parameter på, om eleverne er kritiske nok. Gennem erfaringerne lærer de (og i særdeleshed gennem deres fejl), at det er nødvendigt med at være kritisk.
Så er indlægget oprettet - og du kan til hver en tid redigere det, og føje mere tekst til :-)
SvarSlet